Νόημα στην παράλογη εποχή μας

Θέλει θάρρος για να είναι κανείς δημιουργικός. Για να επαναστατεί μέσα από τη δημιουργία ενάντια στα στερεότυπα, τα κεκτημένα, τα σίγουρα. Θέλει θάρρος να σκεφτεί κάποιος «έξω από το κουτί», να τολμήσει, να αμφισβητήσει.

θέλει θάρρος να επιτρέψει στον εαυτό του να εκφραστεί χωρίς να λογοκριθεί.

«Οι ποιητές μπορεί να είναι υπέροχα πλάσματα στα λιβάδια και στις σοφίτες, αλλά είναι σκέτη φοβέρα στην αλυσίδα παραγωγής» γράφει ο Rollo May στο βιβλίο του «Το θάρρος της δημιουργίας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αρμός. Και ενώ πρόκειται για ένα βιβλίο που εκδόθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’70, νιώθουμε διαβάζοντάς το πώς μιλάει στο σήμερα, στον καθένα μας προσωπικά και ξεχωριστά. «Ζούμε σε καιρούς όπου μια εποχή πεθαίνει, χωρίς να έχει γεννηθεί ακόμη η καινούργια εποχή», σημειώνει στην αρχή κιόλας του βιβλίου του, και κοιτάζουμε γύρω μας, μήπως έχει ανακαλύψει τον τρόπο να μας παρακολουθεί μετά θάνατον.
Ο Rollo May ορίζει την δημιουργικότητα ως την συνάντηση ανάμεσα στον δημιουργό / καλλιτέχνη και ένα αντικείμενο, μια ιδέα, μια θεωρία. Η συνάντηση αυτή κρατώντας τη δημιουργικότητα στο κέντρο της, έχει ως χαρακτηριστικό της την πλήρη συνειδητότητα του δημιουργού, μέσα από την οποία επιτρέπεται να εκφραστεί το ασυνείδητο.

Για τον Rollo May ο καλλιτέχνης / δημιουργός δεν είναι παθητικός, δεν περιμένει την έμπνευση να «τύχει», δεν περιμένει την ιδέα να πέσει από τον ουρανό.

Δίνει χρόνο, επιτρέπει στο σώμα και το μυαλό του να πάρει μια απόσταση από το επιθυμητό έργο δημιουργίας, και να λειτουργήσει μέσα στην ρουτίνα και καθημερινότητά του.

Σε εκείνες τις στιγμές –την ώρα που πλένουμε τα δόντια μας, λίγο πριν μας πάρει ο ύπνος, στην αναμονή για το λεωφορείο ή για το φανάρι να ανάψει πράσινο, σε εκείνες ακριβώς τις στιγμές που φαινομενικά δεν μας απασχολεί το προς δημιουργία έργο, επιτρέπουμε στο ασυνείδητό μας να εκφραστεί.

Και τότε συμβαίνει! Έρχεται η λύση στο μαθηματικό πρόβλημα, έρχεται η υπόθεση του βιβλίου, η κατάλληλη λέξη στο ποίημα, γίνονται οι γραμμές και τα χρώματα όγκοι που παίρνουν μορφή.

Γιατί η δημιουργία είναι η συνέχεια του υγιούς παιδικού παιχνιδιού: μέσα από το χάος γεννιέται μορφή.

Έτσι και το παιδί, μέσα από το ελεύθερο παιχνίδι (messy play) θα ανασύρει μορφές, όγκους, πρόσωπα και ιστορίες.

Τα παιδιά ήδη από τη νηπιακή τους ηλικία μαθαίνουν τα όρια, ξεκινούν να αντιλαμβάνονται πως  δεν είναι κομμάτι της μητέρας.

Η οριοθέτηση αυτή, το ξεχώρισμα του εγώ από τον άλλο, είναι αυτό που θα βοηθήσει στην συνέχεια το άτομο να είναι δημιουργικό. Γιατί η δημιουργικότητα και η τέχνη απαιτούν όρια. Χρειάζονται τη φαντασία, αλλά και το όριο της πραγματικότητας, ώστε να μην χαθεί το άτομο μέσα στη φαντασία.

Ο Rollo May μας παραδίδει ένα βιβλίο στο οποίο διαφαίνεται η σταθερή ανάγκη του ανθρώπου να επαναστατεί μέσα από την τέχνη και την καινοτομία. Δίνοντάς μας την επιλογή είτε να χαθούμε στον πανικό αυτής της αβέβαιης εποχής στην οποία ζούμε, είτε να διατηρήσουμε με θάρρος την ευαισθησία, την συνειδητότητα και την υπευθυνότητά μας απέναντι στις αλλαγές που συντελούνται μπροστά μας, ο πατέρας της υπαρξιακής ψυχολογίας μας υπενθυμίζει τη σημασία της δημιουργικότητας και μας προτείνει έναν τρόπο να αποκτήσει η παράλογή αυτή εποχή νόημα.

Το θάρρος της δημιουργίας
Rollo May
Μετάφραση: Αυγουστίνος Τσιριμώκος
Εκδόσεις Αρμός

 

 

 

 

Η Μαρία Σούμπερτ γεννήθηκε το 1979 στο Μόναχο της τότε Δ. Γερμανίας. Μεγάλωσε και ζει στην Αθήνα.
Έχει σπουδάσει Θεατρολογία και Δραματοθεραπεία και έχει ολοκληρώσει το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Παντείου Πανεπιστημίου «Πολιτιστική Πολιτική, Διοίκηση και Επικοινωνία».
Εργάζεται ως δραματοθεραπεύτρια.
Από το 1998 έχει μια σταθερή παρουσία στον χώρο του βιβλίου με μυθιστορήματα, παραμύθια και μεταφράσεις παραμυθιών από τα γερμανικά στα ελληνικά. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί κατά καιρούς σε εφημερίδες και περιοδικά.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *